Deel 2: Fiets 'm er In dia

15 oktober 2016 - Kharagpur, India

En dan is het tijd voor een tweede update. Heb ik veel beleefd? Nou... nee, dat valt eigenlijk wel mee. Maar toch heb ik geloof ik wel weer genoeg te vertellen.

Na mijn laatste update heb ik de rest van het weekend niet veel meer uitgespookt. Een beetje rustig de campus verkennen en wat rondslenteren vond ik wel weer voldoende.  En een beetje rust kon ik goed gebruiken, want Maandag begon mijn eerste echte werkweek en ik mocht gelijk vol aan de bak. Zo gemiddeld genomen beginnen de studenten hier rond een uur of 8 met college’s. Deze gaan dan door tot 1 uur, waarna de lunchpauze begint. Om 4 uur ’s middags beginnen dan de colleges weeer die dan doorgaan tot een uur of 7. ’s Avonds wordt er dan om 8 of 9 uur weer gegeten. Zelf heb ik het ritme aangenomen van mijn collega’s op mijn kantoor (allemaal PHD’ers). Deze beginnen meestal wat later pas, rond 9 of 9:30. De lunchpauze is wat korter en ik ga dan meestal door tot ongeveer 7 uur. Mijn collega’s zijn vaak nog wat fanatieker en kunnen best nog wel eens tot 9 of 10 uur blijven zitten. Voor hun loopt de werkweek van maandag tot en met zaterdag, en zelfs op zondag wordt als het nodig is gewoon gewerkt. Ik heb voor mezelf afgesproken met mij begeleider dat ik min of meer een Nederlandse werkweek aanhoud. De week werd afgewisseld met wat zaken die ik nog moest regelen zoals het kopen van een fiets en een ritje naar Medinipur (stadje 15 km verderop) om me te laten registeren bij het Foreigners Registration Office (wat vervolgens niet gelukt is omdat ze daar hun servers niet aan de praat kregen).

Vanaf Donderdag (6 Oktober) tot en met Dinsdag (11 Oktober) was het Durga Puja festival hier aan de gang. Het Durga Puja festival is een festival dat jaarlijks in (voornamelijk Noord-Oost) India wordt gevierd. Tijdens het festival wordt de god Durga geeerd. Durga is een grote Hindoe-moedergodin (dus niet zo’n tweederangs godje), en waarom wordt Durga geeerd? Nou, lang lang lang lang geleden, hadden alle goden het samen heel gezellig. Behalve de kwaadaardige buffelgod Mahishasura. Mahishasura was samen met zijn andere kwaadaardige de rest van de goden aan het pesten. Op een gegeven moment was Durga daar zo klaar mee, dat ze die Mahishasura maar even heeft verslagen. En dus zegevierde goed weer over kwaad, en was alles weer goed en fijn. Dit wordt jaarlijks gevierd met het Durga Puja festival. Tijdens dit festival worden er overal en nergens zogeheten Pandals uit de grond gestampt. Deze Pandals zijn gewoon een soort van tempels waarin Durga geeerd wordt. Vanbinnen zien ze er eigenlijk allemaal hetzelfde uit, er is een podiumpje waarop beelden staan van Durga en haar 4 kinderen, en daarvoor is een soort van priester wat gebeden aan het mompelen en offers aan het verdelen. Zo verspreid over India zijn er behoorlijk veel van deze Pandals, volgens Wikipedia al meer dan 1500 in Kolkata alleen. De gemiddelde Hindoe doet verder niet zo heel veel bijzonders. Ze komen allemaal samen bij een pandal in de buurt, brengen een offer, en houden elkaar een beetje gezelschap. Oftewel, voor de rest is het vooral gewoon gezellig. Dit festival zorgt er ook voor dat afgelopen week een soort van vakantieweek was. Veel winkels waren dicht (inclusief de catering in mijn guest house), en veel studenten en professoren gingen weg om feest te vieren. Het Durga Puja feest wordt uiteindelijk afgesloten door de beelden, die in iedere Pandal te vinden zijn, in de rivier te gooien. Dit is symbolisch voor het vertrek van Durga naar haar huis in de Himalaya.

In het weekend kreeg ik gezelschap van mijn neef Guus. Guus is op dit moment aan het rondreizen door India en was in de buurt, dus hij kwam even langs. Aangezien we elkaar in Nederland ook maar een paar keer per jaar zien, kunnen we dat in India ook best volhouden. Samen met Guus heb ik een deel van Kharagpur verkent, waarna we erachter kwamen dat er in Kharagpur eigenlijk niet bijzonder veel te zien/doen is, behalve de nodige tempels en Pandals natuurlijk. Dus zijn we maar een bioscoop ingehobbeld om te kijken of er nog een goed slechte Bollywood film draaide. En dat bleek gelukkig zo te zijn, we kwamen een uur na de start van de film binnen, en deze was in het Bengali zonder ondertiteling, maar was toch nog wel vermakelijk. Op zondag wilden we het museumpje dat op de IIT campus is gaan bekijken, om er achter te komen dat dat natuurlijk dicht is tijdens Durga Puja. Dan maar weer gewoon op zoek naar Durga Puja Pandals.

Afgelopen week stond in het teken van restaurantjes zoeken en eten testen. Omdat de catering van mijn guest house (en van mijn collega’s) dicht is ivm de vakantie, moesten we ons eten ergens anders zien te vinden. Aan restaurantjes ontbreekt het gelukkig niet op de campus. En na ze inmiddels bijna allemaal uitgeprobeerd te hebben heb ik inmiddels ook een beetje door waar ik het beste en/of goedkoopste eten kan vinden, ook mooi meegenomen. Vorige week werd er 3 keer per dag eten naar mijn kamer gebracht, maar er werd nooit bijverteld wat het precies was. Door van alles en nog wat te proberen in de restaurants (en veel vragen te stellen aan mijn collega’s) heb ik gelukkig inmiddels ook een beetje door wat me allemaal gevoerd werd, en begin ik ook de gerechten op de menukaarten (in het Hindi) een beetje te snappen.

Vandaag heb ik in mijn eentje nog maar een ander deel van Kharagpur onderzocht. Hier hoopte ik ook even een kijkje te kunnen nemen in een muziekwinkel, maar omdat het de 10de dag van het Durga Puja feest (wat dan blijkbaar ook weer een betekenis heeft die me nog niet helemaal duidelijk is) is zijn opeens vrijwel alle winkels weer dicht. Volgende keer beter. Verder ben ik nog afgezet door een rickshaw (op 2 manieren), heb ik een subway gevonden, ben ik inmiddels al 3 keer van kamer gewisseld en ben ik inmiddels bezig mijn eerste Indiase biertje (alcohol is verboden op de campus, dus enigszins lastig aan te komen) af te koelen met behulp van de airco (is die Natuurkunde toch nog ergens goed voor).

Qua onderzoek heb ik eigenlijk nog niet veel nieuws te melden, dus dat doe ik dan ook maar niet.

1. Paul:
    16 oktober 2016
    Hi Izak, mooiverhaal en dito foto's. Wat een contrast in architectuur. Van Berlijnse muur (ITT) tot vrolijk gekleurde huizen. DePandal bij jouwom de hoek krijgt de hoofdprijs. Volgens mij is ie heel mooi. Veelplezier komende week met je colllega's en sla teachers day niet over.
  2. Annahanse:
    16 oktober 2016
    Dank Izak voor je verhaal; toch weer aardig wat te weten gekomen over de cultuur daar!
    En de goden.
    Succes en liefs van Anna